Förstoppad bebis?

Jag har suttit och funderat lite på olika bebis tips som jag använd mig själv av som verkligen fungerat! Det var så att min lilla Alex var hemskt förstoppad vilket är hur normalt som helst för små bebisar att bli. Och jag försökte med allt som står i boken! Ben övningarna, massera magen, stimulera lite lätt med en termometer i rumpan. Men detta fungerade dock inte så bra. de första gångerna funkade det, jag ska inte ljuga! Men inte efter tredje fjärde gången. Så jag testade mig fram med lite olika grejer.

  • Koka kranvatten och låt det bli ljummet. Bebisen kommer inte tycka om dt men försök att ge lite i taget. Det hjälper magen att sätta igång. Plus att det är bra med lite omväxling än bröstmjölk eller om man ger NAN (mjölersättning).
  • Smeta lite vaselin på rumpan. Har ingen aning hur det egentligen hjälper men det var ett råd jag fick utav min mamma och det typ lättade på trycket faktiskt.
  • Det hjälper även att äta saker som gör att du själv blir lös i magen, om man ammar såklart. Soppa funkar perfekt, ört te som gör dig lös i magen. Fan vet inte vad den heter! men kan ta reda på det. Det är skit bra.
  • Det finns också ett gammaldags trix som min mormor gjorde till oss och till storasyrrans döttrar när de började äta mat och blev förstoppade. Oregano vatten. Man kokar vatten och häller det i en sil med typ tre frön oregano. Det ska absolut inte vara för starkt. Men det ger tarmarna en kick och din bebis blir nöjd.

Sen om bebisen är ordentligt förstoppad som mer än 1 vecka så får man ju självklart ta bebisen till läkaren och få ett laxeringsmedel.

Ska chilla en stund nu med Bella. Våra familjer ska umgås lite =P haha fett mysigt.


Kommentarer
Postat av: stefany

så fint du bloggar :)

ska nog oxå börja, få se om jag fattar hur man gör.. haha

så roligt att få lite tips i förväg ^^

ha det så bra puss

2009-02-07 @ 22:39:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0